Άσθμα στα παιδιά - Δρ. Γεωργία Κολτσίδα MD FAAP
29

Άσθμα στα παιδιά

Το άσθμα είναι μια πολύ συχνή πάθηση στα παιδιά και ο επιπολασμός της στην χώρα μας υπολογίζεται σε 7-10%. Το άσθμα χαρακτηρίζεται από φλεγμονή των  αεραγωγών, υπεραπαντιτικότητα και απόφραξη των βρόγχων.

Το άσθμα εκδηλώνεται με βήχα, συνήθως ξηρό και επίμονο, πόνο στο θώρακα, δυσκολία στην αναπνοή και συριγμό. Εκλυτικοί παράγοντες για την έξαρσή του αποτελούν οι ιογενείς και βακτηριακές λοιμώξεις του αναπνευστικού αλλά και περιβαντολλογικοί και αλλεργιογόνοι παράγοντες. Η διάγνωση στηρίζεται στο ιστορικό και την κλινική εξέταση. Παθολογικά ακροαστικά ευρήματα μπορεί να απουσιάζουν αλλά συχνά ο γιατρός δύναται να ακούσει συγκεκριμένα ακροαστικά όπως ο συριγμός, που είναι ένα ήχος υψηλής συχνότητας κατά την εκπνοή. Συμπληρωματικά, μπορεί να συμβάλλει στην διάγνωση και η σπιρομέτρηση που πραγματοποιείται σε παιδιά συνήθως άνω των 5 ετών και είναι μια ανώδυνη και σύντομη μέτρηση της λειτουργίας των πνευμόνων. Συχνά, παιδιά με άσθμα έχουν ατομικό ή οικογενειακό ιστορικό ατοπίας, δηλαδή εκζέματος/ ατοπικής δερματίτιδας, αλλεργική ρινίτιδα και αλλεργική επιπεφυκίτιδα.

Το άσθμα εμφανίζει διαβαθμίσεις αναφορικά με την βαρύτητά του και δεν εκδηλώνεται με τον ίδιο τρόπο σε κάθε ασθενή, συνεπώς και η θεραπευτική προσέγγιση προσαρμόζεται στα συμπτώματα του κάθε παιδιού.  Η θεραπεία περιλαμβάνει την σωστή πληροφόρηση και εκπαίδευση των γονέων και του ασθενούς, τον έλεγχο των εκλυτικών και ερεθιστικών παραγόντων και την φαρμακευτική αγωγή. Οι γονείς θα πρέπει να αναγνωρίζουν τα συμπτώματα και σημεία μια ασθματικής κρίσης, να έχουν σωστή τεχνική της χρήσης των εισπνεόμενων φαρμάκων και να περιορίζουν παράγοντες επιδείνωσης του άσθματος όπως έκθεση στον καπνό και σε αλλεργιογόνα όπως ακάρεα, μούχλα, γύρη.

Η φαρμακευτική αγωγή του άσθματος περιλαμβάνει κυρίως  τα εισπνεόμενα κορτικοστεροειδή και τα βρογχοδιασταλτικά. Τα βρογχοδιασταλτικά, όπως η σαλβουταμόλη, έχουν ταχεία έναρξη δράσης και παρέχουν άμεση ανακούφιση, όμως η δράση τους παρέρχεται σε 4-6 ώρες. Τα εισπνεόμενα κορτικοστεροειδή αντιμετωπίζουν και ελέγχουν το υποκείμενο πρόβλημα , δηλαδή την φλεγμονή στους αεραγωγούς αλλά απαιτούν συχνά πιο παρατεταμένη χρήση.

Τα παιδιά με άσθμα θα πρέπει να παρακολουθούνται από το παιδοπνευμονολόγο σε συνεργασία πάντα με τον παιδίατρο, όταν έχουν άτυπα συμπτώματα, σε σοβαρές μορφές άσθματος, όταν η συμβατική θεραπεία δεν επιτυγχάνει τον πλήρη έλεγχο των συμπτωμάτων και σε παιδιά κάτω των 4 ετών που χρήζουν εντατικής θεραπείας.